Créixer amb confiança i autoestima

  • 16 de diciembre de 2025

Escola i famílies: un camí compartit per ajudar els infants a estimar-se

L’autoestima és la imatge i el valor que cada persona té de si mateixa i que projecta cap als altres. És l’estima que ens tenim, la manera com ens parlem, ens escoltem i ens mirem. Aquest autoconcepte abraça tant les nostres capacitats i talents com els punts febles, i es va configurant des del naixement fins a l’edat adulta a partir de les experiències viscudes i de la relació amb l’entorn: família, mestres, monitors, amistats… És un element clau per al benestar emocional i social i per a la construcció de la felicitat. Quan se senten segurs i valorats, afronten els reptes amb més confiança i gaudeixen del procés d’aprenentatge. 

A La Salle Premià hi treballen cada dia mitjançant activitats que promouen el respecte, la cooperació, la gestió d’emocions i la participació activa a l’aula, però el paper de les famílies és igualment essencial.

A casa podeu continuar aquest camí amb gestos senzills. I com ho aconseguim?

  1. Creant un bon vincle, una base afectiva segura. Siguem capaços de convertir-nos en una font de confort, seguretat i protecció per als nostres petits. No ens cansem mai de recordar que els estimem molt i com en són d’importants per nosaltres.
  2. Ajustant les nostres expectatives i nivell d’exigència, estimant-los tal com són i no com ens agradaria que fossin. Acceptant les seves dificultats i errors. Confiem en ells, respectem els seus interessos, necessitats i ritmes per aprendre.
  3. Felicitant-los per tot allò que són capaços d’aconseguir diàriament, utilitzant un llenguatge positiu, fem-los conscients de totes les fortaleses i capacitats que posseeixen.
  4. Treballem diàriament la tolerància a la frustració, l’acceptació de l’error com a part essencial de l’aprenentatge. Ensenyem-los a relativitzar els fracassos, animem-los a prendre decisions i resoldre problemes assumint-ne les conseqüències.
  5. Eliminem les etiquetes, les comparacions, els missatges en negatiu. Realitzem crítiques constructives sempre referides a les accions i no a la personalitat.
  6. Eduquem-los en la cultura de l’agraïment, ensenyem-los a valorar tot allò que tenen a les seves vides, a donar les gràcies.
  7. Animem-los a iniciar nous reptes, a prendre la iniciativa, a aprofitar les oportunitats, a somiar gran. A creure en la intuïció i a superar les pors.
  8. Siguem el millor mirall, un exemple positiu. Recordem que els nostres infants no sempre ens escolten, però sí que ens observen. Acceptem les nostres pròpies imperfeccions, demanem perdó quan sigui necessari.

Oscar Wilde deia que “estimar-se un mateix és el començament d’una aventura que dura tota la vida”.

Un infant amb bona autoestima es coneix, accepta les seves limitacions i afronta els errors amb serenor; és segur, valent, aprèn amb facilitat i estableix relacions positives. Per contra, una baixa autoestima genera inseguretat, dependència i poca capacitat de gaudir i relacionar-se.

Des de l’escola es treballa cada dia per reforçar aquesta base afectiva segura. Escola i famílies són el mirall on els infants es veuen cada dia. Si els retornem una imatge positiva i amorosa, els ajudem a créixer amb seguretat, autonomia, tolerància i felicitat. Estimar-se a un mateix és l’inici d’una aventura que dura tota la vida.