Som una institució educativa
amb més de 300 anys d’història

La Salle és una institució educativa amb més de 300 anys d’història i presència a més de 80 països dels cinc continents. Comptem amb més de 1.000 escoles, centres educatius i projectes pedagògics i la implicació de més de 70.000 educadors i col·laboradors.

La nostra comunitat educativa la formen el milió d’alumnes a qui donem suport d’aprenentatge i també en els més de 10 milions d’exalumnes que han construït el seu desenvolupament amb nosaltres al llarg de tants anys.

A Catalunya tenim presència a 25 centres educatius per tot el territori. Comptem amb 1.500 docents que garanteixen la solidesa i l’eficàcia al nostre projecte educatiu, que dona resposta a les necessitats del món actual.

La Salle és membre fundador de la
Universitat Ramon Llull

La Salle Campus Barcelona ofereix formació universitària especialitzada en Arquitectura, Enginyeria i Direcció d’Empreses amb més de tres segles d’experiència.

La nostra història

1651 a 1679 1679 a 1691 1691 a 1714 1714 a 1719

1651 a 1679

Origen

El 30 d’abril de 1651 neix Joan Baptista de la Salle a la Champagne (França), en el si d’una família benestant. Amb 11 anys inicia la seva vocació sacerdotal i amb 15 anys ja és nomenat Canonge de la Catedral de Reims. Rep l’ordre de sacerdot amb 27 anys després d’estudiar al seminari de Saint Sulpice i a la Universitat de la Sorbona de París.

1679 a 1691

Neix una nova escola

L’any 1679, Joan Baptista de La Salle coneix Adrià Nyel i junts decideixen desenvolupar un projecte d’escoles gratuïtes per a infants. Reunint un grup de mestres, formen una comunitat educativa que s’anomenarà Germans de les Escoles Cristianes. En un context de fam i misèria a França, Joan Baptista es compromet plenament amb la seva missió a l’escola i renuncia als seus béns i a la vida burgesa per repartir-ho entre els més desfavorits.

1691 a 1714

El Vot Heroic

Joan Baptista pronuncia el Vot Heroic, un compromís que mantindrà unida la societat dels Germans fins al final de les seves vides. Després d’una Època convulsa, Joan Baptista és destituït del càrrec de Superior dels Germans i marxa a París. No serà fins al 1714 que l’associació s’adonarà de la seva figura indispensable i li demanarà que torni a governar l’Institut.

1714 a 1719

El final d’un itinerari

Joan Baptista de La Salle mor el divendres sant 7 d’abril de 1719. Els seus darrers mots són: “Estimo en tot el que Déu ha fet en mi”. El nostre Fundador és canonitzat l’any 1900 pel Papa Lleó XIII. En el moment de la seva mort, ja hi ha 25 escoles de La Salle a França.

Els Germans

Sant Joan Baptista de La Salle va fundar l’«Institut de Germans de les Escoles Cristianes» per a l’educació humana i cristiana dels nens i joves. En el decurs de la trajectòria de La Salle, els Germans esdevindran figures de proximitat i confiança pel desenvolupament humà i educatiu.

Guiat pel sentit de fraternitat, el Germà projecta la seva fe en el model educatiu, integrant elements com la consagració, la comunitat i la missió. Avui dia, a La Salle mantenim l’esperit d’associació i col·laboració que tenien els Germans amb totes les escoles de la institució. Pels nostres alumnes, comptar amb la seva guia és motiu de confiança i seguretat, com un germà gran que els proporciona, amb l’exemple de la comunitat, una actitud d’optimisme i comprensió.

Projecte de missió i Codi ètic

El Projecte de Missió recull la nostra identitat: el que som i el que volem com a Institució. L’objectiu principal és promoure una educació humana i cristiana, atenent especialment les necessitats de les persones més vulnerables i les demandes socials. De les preguntes dels nostres alumnes fem néixer les respostes de l’escola.

Missió

Fer de la nostra tasca educativa un referent en formació, associació i sentiment de pertinença entre els membres de la Comunitat Educativa. Encarem diverses realitats amb una identitat comuna perquè el nostre projecte s’adapti a l’entorn, a la societat i a les persones que el formen. Per això, fomentem una participació i atenció global, fluida i freqüent entre educadors i famílies per facilitar la seva implicació amb l’obra educativa.

Visió

Considerem l’educació com una tasca col·lectiva i de servei social, una eina de transformació i millora. Per això, treballem en xarxa mantenint una relació estreta entre escoles i també amb el propi entorn social, cultural, econòmic i eclesial. El Caràcter Propi recull la nostra identitat, juntament amb la voluntat de servir a la infància, la joventut i la societat amb plena implicació de tota la comunitat educativa.

Valors

Promovem una actitud positiva, lliure i decidida entre els nostres alumnes amb una proposta que es concreta en:

  • La responsabilitat a l’hora de prendre decisions coherents amb els valors, les creences i la seva repercussió.
  • La creativitat com a eina de creixement personal entre els infants i els joves per dotar-los d’autonomia i iniciativa.
  • La convivència en un entorn multicultural és fonamental per assegurar el respecte a la diversitat, la participació, l’estima i la unió de grup
  • Aprenem de la justícia per prendre consciència de la realitat social i les situacions de vulnerabilitat. Creiem en la solidaritat per aconseguir una societat més justa i fraternal.
  • L’educació per a la interioritat ens duu a potenciar l’autoestima i l’expressió dels sentiments per incrementar l’empatia, l’autenticitat i la reflexió.
  • Optem per la transcendència del poder transformador de la fe. Aplicat al model educatiu de l’Evangeli, ens posicionem com un centre Obert i compromès.

Descarrega el nostre Codi Ètic.

Descarrega el nostre Caràcter Propi.

Comunitat educativa

Junts i per associació. A La Salle responem a les necessitats educatives dels nens i joves en cooperació. Apostem per una proposta pedagògica centrada en l’alumne i basada en la pastoral i un equilibri entre la tradició i la innovació.

Compromesos amb la multiculturalitat i la realitat social, impulsem la Xarxa d’Obres Educatives, formada per centres educatius, obres socioeducatives i universitats.

Formació institucional del professorat AMPA Moviment juvenil lasal·lià

Formació institucional del professorat

Els nostres docents se senten acollits, integrats i reconeguts dins l’obra educativa. Aquest fet es deu a l’acompanyament personal que troben en la Institució, però també en la formació, proporcionada pel Programa FICAT, que actua com a element bàsic per continuar la missió educativa de La Salle.

AMPA

L’AMPA forma part de la Comunitat Educativa de La Salle. Gràcies a la seva implicació, les escoles ofereixen diversos serveis, activitats i projectes que incrementen el valor al centre i ajuden a millorar el seu funcionament. Entre d’altres, l’AMPA representa les famílies de les escoles als consells escolars, a més d’organitzar espais de trobada entre alumnes, famílies i professors. També desenvolupen publicacions diverses, així com xerrades i conferències dedicades als pares i mares.

Moviment juvenil lasal·lià

Els grups de joves, esplais, els grups de voluntariat i agrupaments escoltes també participen de la missió educativa lasal·liana, més enllà de l’horari escolar. Des del voluntariat, animadors, monitors i caps, ofereixen tot tipus d’activitats educant amb els valors de la convivència, el compromís, el projecte i el treball en equip. També es potencia el contacte amb la natura, l’esperit crític i el progrés personal. En total, a les escoles de La Salle Catalunya hi ha 18 grups juvenils integrats a la xarxa “Joves La Salle Catalunya”, des de la qual s’organitzen activitats conjuntes per a tota la comunitat educativa. En són exemples la trobada La Clau, la Pasqua Jove i la Pujada a Montserrat a Peu.

La Salle a tot el món

La Salle està present a més de 80 països. L’ARLEP és l’associació que agrupa La Salle d’Andalusia, Bilbao, Catalunya, Madrid, València-Palma i Valladolid. En total, la xarxa està formada per més d’un centenar de centres d’Espanya i també de Portugal.