Pau Arbat: “A La Salle cada dia és com una història nova que em fa sentir viu”

  • 30 de novembre de 2021

Parlem amb Pau Arbat, informàtic de La Salle Figueres.

Pau, explica’ns una mica la teva trajectòria a l’escola.

D’una guarderia de Figueres, als dos anys vaig passar a La Salle Figueres, aquí vaig estar tots els cursos fins al final de l’ESO, en els quals m’ho vaig passar molt bé i em vaig sentir molt còmode a l’escola. Jo sempre m’he sentit molt intrigat per les tecnologies, els jocs, els ordinadors i aquí a La Salle em van ajudar a descobrir la meva vocació. Quan estàvem a quart d’ESO tothom tenia molt clar que volia fer batxillerat, en aquells anys fer un cicle no estava gaire ben vist, però és el que jo estudiar, vaig anar contra corrent i vaig decidir, a diferència de tots els meus companys, anar a fer un cicle amb el suport de casa meva. He estudiat un grau mitjà de sistemes microinformàtics i xarxes, De ben jove, treballant a una multinacional francesa, vaig veure que aquesta feina era la meva passió i que créixer encara més era el meu objectiu. En Jordi Gibert és qui em va contactar per venir a treballar a l’escola. En principi em va costar decidir-me si deixar el meu lloc de treball i anar a l’escola on havia estudiat, la por d’estar sol i portar una escola amb totes les responsabilitats que això comporta era enorme, però finalment em vaig decidir i vaig començar aquesta aventura que avui em porta en aquest lloc de treball. I no me’n penedeixo.

Les tasques que fas a l’escola van molt més enllà del manteniment dels equips. Explica’ns en què consisteix la teva feina.

La meva feina consisteix a facilitar la feina en els altres, fer que tot funcioni i preveure una falla en el sistema és el meu dia a dia. Necessitem que els professors puguin impartir les seves classes en tot moment i sense interrupcions i l’alumnat necessita fer les tasques que se li demana en un lloc i moment indicat, per això és tan important que el sistema de l’escola i els dispositius funcionin sempre perfecte. Dedico tota la meva jornada laboral a millorar el sistema pels meus companys i alumnes.

De quants dispositius estem parlant?

Cada dia augmenten. A La Salle Figueres no ens podem comprar amb altres escoles de ciutats més grans, però actualment en el meu càrrec tinc sis servidors, seixanta-cinc iPads, tres-cents vuitanta portàtils, quaranta vuit projectors i cent ordinadors els quals tots porten una programació especifica que cada any renovo per millorar el seu funcionament.

A l’escola ens prenem molt seriosament la seguretat digital dels alumnes, a quins continguts accedeixen, què instal.len als seus dispositius personals però d’ús escolar… quines mesures es porten a terme a l’escola i com hi intervens?

En relació amb els portàtils dels alumnes, abans d’entregar-los, han estat configurats  amb diferents programes i configuracions per controlar que no facin un mal ús dels dispositius. Primer de tot tenim dos usuaris, el de l’alumne que no té cap mena de permís per instal·lar aplicacions i el que anomenem admin, un usuari que té tots els permisos a l’ordinador, protegit amb una contrasenya que només coneixen els pares i jo, això ens permet tenir un control dels ordinadors i evitar problemes de compatibilitat amb el programari i la instal·lació de diferents virus. Per una altra banda, treballem amb un programa que es diu Insight que ens permet veure i controlar els ordinadors dels alumnes en temps real en temps de la jornada escolar. En tot moment, qualsevol professor, amb l’ordinador de la classe, pot veure el que estan fent els alumnes, això ens permet tenir un control total a les aules. I finalment tenim els servidors, un de wifis que treballem actualment amb l’empresa Ubiquiti que ens permet filtrar i donar un molt bon servei tant de seguretat com de connectivitat i filtratge de webs. Podem dir que tenim una defensa difícil de penetrar i molt segura.

El món digital i la tecnologia canvia i evoluciona de manera vertiginosa. Com ha canviat a nivell informàtic des de que tu eres alumne?

Treballem en un nivell completament diferent, els dispositius i eines amb les quals treballem no són les mateixes. Tot és més fàcil de fer. Recordo que quan feia quart d’ESO vaig guanyar, juntament amb els meus companys, el premi de Faig de La Salle Catalunya; vàrem estar mesos per programar una simple calculadora científica pels telèfons dels alumnes. Avui en dia existeixen milions de pàgines webs que t’ho programen només amb quatre clics. A part d’això, les eines de treball no paren d’evolucionar… Portàtils amb disc durs més ràpids, pantalles digitals i projectors intel·ligents, iPads amb els seus Apple Pencil que poden comparar-se a una llibreta i fins i tot superar-la.

Per acabar, Pau,  explica’ns què és el que més t’agrada de la teva feina i de l’escola.

La tranquil·litat, flexibilitat i el suport de tots els membres de l’escola que dia a dia m’acompanyen en una aventura nova. Per un informàtic el que és important és no avorrir-se, si ens sentim en una feina molt monòtona, ens acabarem cansant d’ella. Jo amb La Salle no tinc aquesta sensació, cada dia és com una història nova que em fa sentir viu i amb ganes d’esforçar-me i superar els meus límits.

També tenim entès que t’has format institucionalment participant en el FICAT no docents. Ens pots explicar la teva experiència?

Crec que l’experiència va ser molt bona, relacionar-me amb els companys no docents i docents d’altres escoles, veure les cares darrere els correus que ens enviem pot ser molt gratificant, el fet d’acabar construint una amistat laboral i aprendre coses noves sobre d’altres escoles i de la mateixa Salle. En aquesta formació vaig comprendre que cada centre és diferent i que cadascun porta la seva escola d’una forma especial, crec que poder compartir aquesta experiència entre nosaltres és molt reconfortant perquè el cap hi ha la fi, tots treballem sota el mateix nom.

Respon en format breu:
– Un llibre:  Naruto
– Una pel·lícula: Iron Man
– Una ciutat: Los Angeles
– Un poble: Llers
– Un plat o aliment? Patata i mongeta tendra
– Què és el que més t’agrada fer en el teu temps lliure Entrenar, fer esport