G. Vadillo: “El projecte Urubamba millora les capacitats dels professors i estudiants del centre”

  • 10 de Febrer de 2020
El Germà Vadillo

El Germà Vadillo és el sotsdirector de La Salle Urubamba, un centre públic de Perú situat a la regió del Cusco. Un dels objectius d’aquest centre és promocionar els pobles rurals situats entre 2.800 i 4.000 metres d’altitud. Aprofitant la seva visita a Catalunya, hem volgut saber més del projecte

En què consisteix el Projecte Urubamba i on es desenvolupa?

El Projecte Urubamba hem d’emmarcar-lo dins de la pedagogia lasal·liana. És un projecte que ens permet oferir i formar als nostres voluntaris en una doble línia de treball: d’una banda, fomentar els valors i compromís social i, per un altra, enfortir la xarxa lasal·liana amb la col·laboració entre les dues institucions (Salle Urubamba i Campus Barcelona).

El Projecte Urubamba es desenvolupa principalment en l’àmbit de l’ensenyament; tant en l’Institut Públic La Salle d’Urubamba, com en dues comunitats rurals alt-andines. Consisteix en proporcionar material i donar a conèixer al professorat les tècniques i eines per a la seva tasca pedagògica, amb l’objectiu que els alumnes aconsegueixin millors resultats en l’aprenentatge.

Un dels llocs en què es desenvolupa el projecte, com ja he assenyalat, és a l’Institut d’Educació Superior Públic d’Urubamba que dirigeixen els Germans de La Salle. L’alumnat, en la seva majoria, procedeix les comunitats alt-andines, marcades per una economia de subsistència.

Un segon lloc on es desenvolupa el projecte és a les comunitats pageses de Pampallacta i Huilloc a una altitud d’uns 3.900 metres sobre el nivell del mar.

Com va sorgir la idea i quines activitats s’han anat desenvolupant al llarg dels anys?

La Salle Campus Barcelona portava anys participant en projectes solidaris de cooperació internacional a Àfrica a través de l’ONG PROIDE. La seva alma mater era el Germà Carles Giol. Es va deixar de participar l’any 2012 a causa de la inestabilitat política pel terrorisme.

En una de les meves visites a la família, vaig passar pel Campus Barcelona i dialogant amb Carles Giol, va ressorgir l’espurna per a rellançar el projecte al Perú, i concretament en Urubamba, lloc que s’adequava al que buscaven al Campus: donar suport tecnològic a la Institució, ajudar a la formació del professorat, ajudar en la formació de l’alumnat amb cursos o tallers, donar suport a les comunitats educatives alt andines, fomentar el bilingüisme i preservar la cultura inca.

Per als voluntaris, el primer any va estar marcat per la presa de contacte amb la nova i desconeguda realitat de l’educació en comunitats alt-andines. El fet que dues persones (El Germà José Luis i la professora Maryuri) realitzin el seguiment del projecte diverses vegades al llarg de l’any, valida el seu èxit.

Què creu que ha aportat a la vida de les persones d’Urubamba? Per què és important el que s’està fent?

No és fàcil dir el que aporta cadascuna de les parts en el projecte. Ambdues es beneficien en el camp de la cooperació: s’enforteixen els llaços de fraternitat lasal·liana, encara sense conèixer-nos prèviament. A més, és un servei al qual tots estem cridats, perquè a tot arreu hi ha qui necessita de l’altre i més en aquests temps en què no podem ignorar el missatge del Papa Francesc cap als que estan en situacions de perifèria. Un servei a l’altre que transforma la realitat mitjançant accions concretes, encara que creguem que són senzilles.

A més, tant a professors com a estudiants de l’ISP La Salle Urubamba els aporta una millora de les seves capacitats. De la mateixa manera, a les comunitats alt-andines els proporciona nous materials tecnològics i els brinda l’oportunitat de millorar les seves capacitats didàctiques als docents i acadèmiques als nens i nenes de les comunitats.

A Urubamba es reben voluntaris de PROIDE Campus cada estiu. Com creu que viuen la seva estada al Perú, els voluntaris? Què aporten els voluntaris al projecte?

Veig que el projecte es prepara i viu cada any amb molta il·lusió. No sols durant els dies de la seva execució, sinó que al llarg del curs es van avaluant les accions realitzades i es fomenten activitats per a donar-lo a conèixer, no sols al Campus, sinó també traspassa les fronteres. Exemple d’això va ser el que es presentés el Projecte Urubamba en el Primer Congrés Mundial Lasal·lià de Mèxic.

A part de la preparació tècnica que els voluntaris aporten al Projecte Urubamba, veig que són persones que contribueixen positiva i generosament al benestar d’uns altres més necessitats. Em demanes què aporten els voluntaris. No sé què dir-te.

Quan arriben a Urubamba se’ls rep amb els braços oberts i no se’ls demana res. Els oferim el que tenim i això ja és una bonica lliçó en el món tan individualista i egoista en què vivim. Ells han d’estar amb els ulls molt oberts per a captar en els detalls insignificants, coses molt significatives. En aquest camp de valors crec que reben petits missatges de gents senzilles i d’una altra cultura que els fan recapacitar sobre la seva pròpia trajectòria de vida. Poder viure l’experiència d’un entorn diferent, amb una cultura i valors diferents, quan tornen al seu entorn els ajuda a valorar el que tenen. Definitivament els canvia la vida i els enriqueix.