Jorgina Gener: “Hem d’ajudar-nos entre nosaltres per tal d’abolir les desigualtats que ens fa ser diferents”

  • 28 de febrer de 2022

Parlem amb Jorgina Gener Serra. Actualment és Auxiliar educativa al Tria Estudi de la Fundació Comtal. La Jorgina ha estat sempre vinculada amb La Salle ja que va ser alumna de La Salle Sant Celoni i ha estat 14 anys vinculada a l’AEiG EROL.

Hola què tal? Com estàs?

Molt bé gràcies!

Formes part de l’Equip del programa Tria Estudi de la Fundació Comtal. Explica’ns en què consisteix la teva feina? Quin és el teu dia a dia?

La meva feina consisteix a donar suport educatiu a infants de 1r a 6è de primària. Hi ha dos grups d’infants:

Els i les petites, que són de 1r a 3r de primària. Amb aquests infants com que la majoria no porten deures des de les escoles, organitzem diverses activitats, com poden ser, fitxes adaptades al nivell de cada infant, gimcanes, jocs…, per tal que puguin reforçar els seus aprenentatges de forma lúdica.

Amb el grup dels i les mitjanes, infants de 4t a 6è de primària, organitzem la sessió amb una primera estona de deures, un cop acabada, fem alguna dinàmica, activitat, taller, etc.

La distribució del meu dia a dia a Tria Estudi és:

· Els dilluns de 15 a 17:30 fem preparació de la sessió i si és necessari fem traspàs d’informació amb la parella educativa. A més, recordem com havia anat la sessió anterior per si hem de modificar quelcom. Després de 17:30 a 19:30 fem intervenció amb els infants de 4t a 6è de primària. Per acabar de 19:30 a 20:00 fem intercanvi d’informació entre la parella educativa, fem recull d’assistències i omplim les observacions fetes durant la sessió, recollim el material i deixem l’aula endreçada.

· Els dimarts i dijous fem la mateixa dinàmica que els dilluns però amb el grup de petites (infants de 1r a 3r de primària).

· Els dimecres de 15:00 a 16:00 fem reunions d’equip educatiu, en les que fem intercanvi d’observacions, preocupacions, inquietuds, recursos i tècniques. Aquesta reunió la fem conjuntament Centre Obert, Tria Estudi, Suport Psicològic (algunes vegades) i la tècnica de famílies, per tal de poder oferir el recurs més adequat i professionalitzat possible. Un cop acabem la reunió preparem el material per la sessió amb el grup de mitjanes.

· Els divendres l’horari varia, ja que no fem intervenció (la majoria de nosaltres) i fem treball intern en què passem reunions que hem anat fent durant la setmana, tutories amb els infants, revisió i reestructuració de la programació, si és necessari.

Treballeu amb nens i nenes de diversos centres educatius. L’atenció que feu és molt personalitzada? O trobeu punts comuns per treballar conjuntament?

Intentem que l’atenció sigui el més personalitzada possible dins les possibilitats. Tenim la sort de comptar amb un equip de voluntariat que ens recolza en tot moment i ajuda que les i els educadors puguem arribar a tothom o almenys, que tothom pugui tenir el seu espai dins el recurs.

De totes maneres sempre intentem potenciar el treball cooperatiu així que intentem adaptar les activitats a un nivell assequible per a totes i tots.

Estàs amb un dels col·lectius més afectats per la pandèmia. Des de la Fundació heu notat molt aquesta afectació? I com treballeu per combatre-la?

Des del meu punt de vista crec que tots els col·lectius han passat per un moment de crisi i el que hem de fer la resta, és ajudar-nos entre nosaltres per tal d’abolir les desigualtats que ens fa ser diferents.

Penso que donar-los veu i proporcionant-los aquests recursos i eines a les quals poden accedir és una de les maneres més tangibles que tenim de combatre aquestes desigualtats que hi ha a la societat en què vivim.

També has treballat com a vetlladora a La Salle Sant Celoni, imagino que tot i que les dues tasques comparteixen la funció d’acompanyament són diferents. Quines són les diferències principals que t’has trobat?

Una de les grans diferències entre una feina de vetlladora en una escola i el de reforç que proporciono a la Fundació és la llibertat de decisió i adaptació. Amb això em refereixo que dins d’una escola sent vetlladora s’ha de seguir un currículum i una metodologia concreta, en canvi, a la Fundació fent reforç escolar podem ser més flexibles i canviar la metodologia o les eines per a poder adaptar-ho a les necessitats específiques dels infants a què atenem.

També penso que com a vetlladora estava molt encaixada en un perfil concret d’infants, en canvi, aquí a la Fundació hi ha diversitat cultural, diferents metodologies d’aprenentatge segons cada centre educatiu, diversos nivells…

Respon en format breu:

Un llibre: Tot el que em cal ja ho duc a dins

Una pel·lícula: Lucy

Una ciutat: Rio de Janeiro

Un poble: St. Celoni

Un plat o aliment: Olives

Què és el que més t’agrada fer en el teu temps lliure: Quedar amb els meus amics i amigues i gaudir d’estones de conversa eternes!