Clara Soriano: “L’NCA es presenta com un desafiament per a tots: alumnat i professorat, amb mires cap a un futur en Formació Professional més optimista, complexa i real que mai”

  • 31 de gener de 2022
Clara Soriano

Parlem amb Clara Soriano, tutora de Cicles Formatius de La Salle Barceloneta. La Clara fa 10 anys que forma part de La Salle

Hola, què tal? Com estàs?

Molt bé, gràcies, engegant el segon trimestre i amb la il·lusió de nous reptes per 2022.

Ets professora de Cicles Formatius, precisament aquest any hi ha hagut un augment important de la demanda de Cicles, a què creus que es deu? Ha canviat el perfil d’alumnat amb aquest augment?

Així és, la demanda de Cicles Formatius ha tingut un augment considerable els últims cursos, però aquest curs ha sigut més notable. No podem dir que hi hagi un únic motiu, però la pandèmia que hem viscut i estem vivint ha fet que persones més grans o que s’han trobat a l’atur de manera inesperada busquin sortides laborals directes. Aquests alumnes busquen una consolidació de la seva formació, ampliant amb nous coneixements i actualitzats o bé un canvi de trajectòria professional perquè el seu sector es troba estancat o volen un canvi de direcció.

Per altra banda ens trobem amb alumnat provinent de l’ESO que no té molt clar el seu futur laboral ni si vol dedicar 2 anys a una formació genèrica que l’encamini cap a la universitat sense saber ben bé a què es vol dedicar o què el motiva més. Els Cicles Formatius de Grau Mitjà han crescut exponencialment per aquest motiu i per la indecisió d’un alumnat que es troba amb un món canviant que necessita persones amb coneixements tècnics. Els Cicles Formatius de Grau Mitjà els poden oferir això en el mateix temps, a més d’evolucionar personal i professionalment.

Ens trobem que el poder fer una formació pràctica és una opció cada cop més interessant i consolidada en la nostra societat, que veu els Cicles Formatius com una eina molt vàlida, que obre portes a una formació continua, sense tancar portes a la universitat, tot el contrari, cada cop els alumnes continuen més la seva formació i amplien coneixements amb un cicle superior que els porti a la universitat. Aquest camí els permet treballar i a la vegada continuar estudiant allò que els agrada. Actualment la formació DUAL on els alumnes compaginen la formació al centre d’FP i a l’empresa està sent un element motivador ja que la formació pràctica es veu elevada en el nombre d’hores i s’obté una remuneració econòmica, fent que l’alumne es senti motivat tant en l’aula, per adquirir el màxim de coneixements, com en l’empresa, per la confiança que li ofereix.

En aquest cas La Salle Barceloneta ofereix una àmplia oferta de Cicles Formatius de Grau Mitjà com Videodiscjòquei o Sistemes Microinformàtics, dos dels més demandats a la ciutat Barcelona aquest curs. A més, els nostres Cicles Formatius de Gestió Administrativa, d’activitats comercials i automoció continuen amb una forta demanda per la seva àmplia formació i sortida professional.
Durant dos cursos els alumnes poden decidir si volen inserir-se al món laboral, continuar la seva formació o bé canviar de formació. Aquesta mirada àmplia fa que els Cicles Formatius siguin una oferta molt atractiva i segura.

Ets la referent del centre de l’NCA. Explica’ns com esteu treballant aquest aterratge de l’NCA als Cicles?

Més que referent diem que jo i els meus companys de les altres Salles som conductors, conductors de nous aprenentatges i idees però sobretot d’il·lusió per un canvi en què creiem. El NCA en sí no és una metodologia, és molt més, és un canvi en l’educació en general i en la manera en què fem arribar els coneixements als alumnes, per tant, ens acompanyarà durant molt de temps i ho hem de fer bé.
Jo mateixa, com a conductora de La Salle Barceloneta, vull que els meus companys vegin que NCA és integral, que la societat, els nostres alumnes i els professors mateixos hem canviat, i que el canvi en si mateix crea confusió i adaptació, però a la llarga ens aportarà moltes satisfaccions, perquè si societat, alumne i professor estem en concordança tot flueix molt millor.

A més, totes les FP d’ARLEP anem a l’una, per la qual cosa podrem compartir experiències i materials de tot tipus, cosa que abans era més difícil. Compartir ha de ser una eina més del professorat, element clau en NCA, i no l’hem de veure com una eina invasora del nostre espai sinó una font de coneixement i aprofitament. No hi ha més satisfacció que una cosa que hem fet nosaltres pugui ser utilitzada per un altre company, li funcioni es valori.

Com a conductora intento treure el més positiu de cada professor, perquè tots m’aporten alguna cosa i tots tenen alguna cosa que aportar a l’escola: veterania, joventut, TIC’s, innovació, creativitat… que potser ell mateix no sap i que jo intento extreure de la manera més subtil, optimista i pràctica que em caracteritza.

Podria dir que l’aterratge del nou context d’aprenentatge està sent còmode perquè els nostres companys d’Infantil i Primària ja estan aplicant-lo i nosaltres a FP ens estem formant i veient durant aquest curs en què consisteix. Principalment, vull que els meus companys es facin seu NCA i després ja vindrà tot sol. A través de Sallenet i de diferents entrevistes els vaig facilitant informació diversa, però crec que el important és que vegin que tenen un suport, tant meu com dels responsables NCA, i uns materials que els poden fer el camí més fàcil.
De manera gradual, des de l’inici de curs, tant jo com els delegats NCA estem formant a la resta de professorat en els diferents àmbits NCA: quins son els seus principis, com s’estructura i com es treballa a l’aula. En el tercer trimestre començarem a fer alguna pinzellada a l’aula i durant el curs 2022-23 s’espera que un 40% de la formació sigui en context NCA. Així que tenim temps perquè es consolidi i entri a les nostres vides.

Què aportarà l’NCA als Cicles Formatius i quins seran els beneficis per l’alumnat?

Cicles Formatius ja té un caràcter pràctic, dinàmic i d’investigació per la seva pròpia naturalesa, això ens ho posa tot més fàcil, però ens aportarà una manera de treballar única sense deixar llibertat per cada centre i sobretot per cada professor. Cadascú de nosaltres pot aportar un aspecte diferent depenent del context socioeconòmic on es trobi.

NCA ens ofereix una eina important com són els tallers, i que potser no hem donat molta importància anys enrere en Cicles Formatius, on es treballaran aspectes personals, socials, comunicatius, lideratge… que donaran un valor afegit als alumnes. Les empreses no cerquen alumnes perfectes en un àmbit en concret sinó persones “totals” que sàpiguen solucionar problemes tècnics però també personals. Per tant, el control de les emocions, la comunicació assertiva i el pensament creatiu-divergent han ser punts forts pel nostre alumnat.

Però no ens hem d’oblidar dels desafiaments, l’eix central d’NCA, on l’alumne podrà trobar solució a diferents situacions professionals gràcies a diverses eines i metodologies. En aquests els coneixements són importants però també ho són la interacció amb un mateix, els altres i el nostre moviment dins l’aula i l’empresa. Estic segura que aquests petits, i grans canvis, a la vegada, faran un eix distintiu als nostres alumnes de Cicles Formatius i a La Salle en general.

En definitiva, el NCA es presenta com un desafiament per tots, alumnes i professors, amb mires cap a un futur en Formació Professional més optimista, complex i real que mai.

Respon en format breu:

Un llibre: Actualment, El sant, el surfista y l’executiu. El protagonista, un moribund, comença una aventura en què es creuarà amb tres persones que li faran veure el món des d’altres punts de vista. Molt apropiat per aquests moments d’NCA i per tots aquests aventurers als quals ens agrada viure la vida com un somni.

Una pel·lícula: Sóc dolentíssima pels noms de pel·lícules i pels actors així q qualsevol que em faci distreure i passar un bon moment. L’última que he vist “Way Down”.

Una ciutat: Sempre Barcelona. Tenim platja, muntanya, mil coses per fer, què més volem.

Un poble: El de la meva mare i on desconnecto els estius. Però qualsevol del Sud i en bona companyia.

Un plat o aliment: Pizza, li podem posar el que vulguem i anar variant. Per esmorzar, dinar o sopar, és igual.

Què és el que més t’agrada fer en el teu temps lliure: viatjar, conèixer altres cultures i altres persones. Però sempre tornant a casa amb els que m’estimen.