Bobadilla: “Amb la docència en línia es perden molts factors determinants en el procés d’aprenentatge”

  • 28 de maig de 2020

Bobadilla: “Amb la docència en línia es perden molts factors determinants en el procés d’aprenentatge”

  • 28 de maig de 2020

Bobadilla: “Amb la docència en línia es perden molts factors determinants en el procés d’aprenentatge”

  • 28 de maig de 2020

Bobadilla: “Amb la docència en línia es perden molts factors determinants en el procés d’aprenentatge”

  • 28 de maig de 2020

Bobadilla: “Amb la docència en línia es perden molts factors determinants en el procés d’aprenentatge”

  • 28 de maig de 2020

Bobadilla: “Amb la docència en línia es perden molts factors determinants en el procés d’aprenentatge”

  • 28 de maig de 2020

Parlem amb Moisès Bobadilla Margenat, professor de La Salle Congrés

Primer de tot, com estàs?
La veritat és que estem prou bé a casa, passant uns dies diferents i aprofitant per viure-ho de la millor manera possible. Està clar que un troba a faltar sortir, fer vida normal i l’oci, però ens hem adaptat a les circumstàncies amb diferents activitats, el millor que hem pogut; practicar esport, meditar, cuinar, llegir, escoltar música, corregir, fer classes online, prendre el sol al balcó… no és la pitjor de les rutines.

Ets professor de Batxillerat una etapa clau per als alumnes, quines classes imparteixes i com t’organitzes per a fer-les?
Doncs imparteixo diferents assignatures, filosofia, història, alemany, sociologia i ciències pel món contemporani. És un ampli ventall de matèries que em permet utilitzar diferents enfocaments i metodologies. Per tant, cada una d’aquestes assignatures les afrontem de manera diversa, no és el mateix fer una classe d’alemany que una de sociologia.
Per exemple, per a fer alemany, estem utilitzant l’aplicació de Duolingo, des d’on puc assignar i seguir les tasques que realitza l’alumnat. En canvi a història els alumnes han fet reflexions escrites o presentacions amb diapositives, sobre documentals i altres continguts audiovisuals que els hem proposat.
El que si que és comú a totes les assignatures és una trobada setmanal per a parlar, explicar, aprofundir en el temari o plantejar dificultats de tota mena que puguin sorgir.

Estàs podent impartir tota la matèria que tenies programada?
La veritat és que no sempre ens ha estat possible seguir la planificació prevista i ens hem hagut d’adaptar a les circumstàncies. En alguns casos ens hem centrant en els punts clau, en altres, hem realitzat tasques de repàs, i a vegades simplement hem modificat el temari a impartir; ja que ha canviat el calendari i també, cal destacar, que fer classe per internet no s’assembla massa a fer-ho de manera presencial.

La docència en línia fa que hi hagi poc contacte amb l’alumnat i que aquest sigui només a través de videoconferències i de les tasques, és a dir, a distància. Pot servir per treballar conceptes i altres aspectes, però la part afectiva que es genera amb el tracte entre tots els agents que hi ha a l’escola (alumnes, professorat i personal d’administració i servei), es veu molt atenuada. L’impacte que les relacions humanes generen es veu rebaixat i es perden molts factors determinants en el procés d’aprenentatge. Els valors, la pastoral, la convivència, els conflictes, les alegries, les angoixes, la companyonia i més, és el que ens perdem. Tots aquests elements els valorem com a part vital del que ha de ser l’educació i encara més a una escola de La Salle. Potser l’angoixa no és una part vital, he he! Però si aprendre a gestionar-la, i fer-ho acompanyat sempre ajuda.


S’ha parlat molt dels més petits de casa i de com els afecta el confinament. Però i els adolescents? Com creus que està afectant aquest moment als teus alumnes?

Suposo que hi ha de tot, però és cert que l’adolescència és un moment especial a la vida, on es comença a gaudir de llibertat i es prenen les primeres decisions de manera autònoma, i el confinament talla, en part, aquest procés.
Tots recordem la importància que tenien les amistats en l’adolescència, i podem imaginar-nos que hauria significat en aquell moment separar-se de cop de tots els amics. Està clar que no és una situació ideal per ningú i tampoc pels joves, però imagino que viure confinat en una etapa tan substancial com l’adolescència ha de suposar un gran repte.


Estàs duent a terme, tu o el centre, alguna acció extra per tal d’acompanyar emocionalment els alumnes?

Sí, per a nosaltres és clau intentar fer que l’alumnat se senti acompanyat en aquest moment i que percebin que estem per ells. A La Salle Congrés tenim una figura que és la del tutor personal a part de la del tutor grupal, doncs bé, els tutors personals ens hem posat en contacte amb els nostres tutorats i familiars perquè ens expliquin la seva situació i si estan passant per circumstàncies complexes. En cas afirmatiu, intentem fer-nos sensibles a això i oferir el màxim de facilitats i acompanyament que som capaços.
També des de pastoral s’ha engegat la pastoral a casa, on es proposen reflexions, texts, activitats Hara i altres materials que ens ajuden i guien.

Com encares aquest tercer trimestre?
El tercer trimestre nosaltres el tenim ja a les acaballes i ens ha servit a tots per aprendre com aprofitar millor les eines digitals com per exemple sallenet, vídeos, àudios i aplicacions diverses. Com a claustre ens hem actualitzat i format en un temps rècord en com fer cursos no presencials, no sé si ens ho convalidaran com a formació, (ho deixo com a proposta), però ha estat un repte i un canvi total en la nostra praxi. És com si ens haguessin llençat a la piscina i hem començat a nedar com hem pogut per sobreviure. Com que no ens hem ofegat, hem après a navegar o com a mínim surar en aquestes noves aigües, i això no només ho hem fet el professorat sinó tota la comunitat educativa.

Les darreres notícies posen sobre la taula la possibilitat que el curs que ve comenci de manera virtual, també. Què et semblaria?
Jo personalment crec fermament que l’escola ha de ser presencial pels motius que ja he comentat abans, però el que també considero és que ens hem d’adaptar a les circumstàncies i al context el millor possible. Està clar que el curs vinent serà molt especial i tots hem d’estar preparats. He de confessar que aquesta incertesa em genera un cert punt d’expectació pels reptes que haurem d’afrontar com a comunitat educativa; estic segur que ens en sortirem.

Diuen que de totes les situacions se n’aprèn alguna cosa. Què has après tu?
Que tant se val les circumstàncies que se’ns presentin, si un les afronta amb actitud positiva i està disposat a esforçar-se, aquestes es viuen millor. Penso que segons l’enfocament i l’actitud que tenim vers allò que experimentem, la vida i els seus embats es poden encarar de formes molt diferents. Aquesta no només és la manera més intel·ligent per encarar tota situació sinó també és condició gairebé necessària per tenir èxit.